VoLiS Vodskov Skole
VoLiS er et specialskoletilbud for elever fra 0. – 10. klassetrin
Eleverne er kendetegnede ved at have stort specialpædagogiske behov med massive
følelsesmæssige og sociale udfordringer. For mange af eleverne, er der iværksat familiebehandling.
Elevernes udfordringerne er af en sådan karakter, at de ikke kan inkluderes i de ordinære
specialundervisningstilbud.
Skolen er et helhedstilbud med åbningstid fra 7-16. Der er mulighed for pasning af eleverne i
skoleferier og øvrige skolefri hverdage. I skolernes sommerferien er der to faste lukkeuger som
falder 3. og 4. uge inde i skolernes sommerferie. VoLiS har derudover lukket fredag efter Kr.
Himmelfart samt Grundlovsdag. Hvert år afvikles en temadag for det faste personale. Her vil der
være nødpasning for de elever, som har behov for det.
VoLiS Vodskovs skoletilbud er opbygget for at tilgodese den enkelte elevs udfordringer både
personligt, socialt og fagligt. Eleverne er delt op i teams, hvor der tages hensyn til de
forskelligheder og udfordringer eleverne kommer med.
Ofte er der kun få elever i de enkelte klasselokaler for, at støtte både den sociale og faglige
udvikling i små genkendelige grupper. Der er en højere voksennormering i de enkelte teams og vi
tilstræber, at det er de samme voksne, der møder eleverne hver dag.
Undervisningen tager udgangspunkt i og tilrettelægges altid ud fra den enkeltes nærmeste
udviklingszone, aktuelle faglige niveau og ikke mindste med fokus på potentialet. Samtidigt
arbejdes der pædagogisk med de sociale udfordringer eleverne også måtte have.
Eleverne har ofte brug for afskærmning, mange gentagelser samt en forudsigelige og struktureret
hverdag. I en struktureret hverdag er der stor grad af fleksibilitet, således vi hver dag møder det
enkelte barn, netop med udgangspunkt i den enkeltes dagsform og overskud.
Vi arbejder med høj grad af andre aktiviteter. Dette gør vi for at støtte op omkring de sociale
udfordringer eleverne har. De får på VoLiS mulighed for at afprøve sig selv i sociale aktiviteter,
hvor eleverne altid har kendte voksen til at spejle sig i og søge tryghed hos, hvis udfordringerne
bliver svære. Eleverne har oftest behov for hjælp og guidning i at håndtere det sociale samspil med
andre børn og voksne på en hensigtsmæssig måde.
Vores pædagogiske ståsted kendetegnes ved en anerkendende tilgang til eleverne, med afsæt i
neuropædagogisk tænkning og low arrousel. Vi forsøger altid at undgå konflikter og det betyder, at
vi vælger konflikter med omhu, og at vi altid forsøger med afledning, voksenskift, nedregulering
osv. med konfliktnedtrapning som mål.
Vi tror på at alle elever kan fungere på VoLiS på trods af de udfordringer de måtte have og at de
hver dag gør det så godt som de kan. Oftest skal skoledagen bare tænkes anderledes end hvad de
måske har været vant til i de skoletilbud de tidligere har været i. Når vi oplever eleverne slå sig på
den måde skoledagen er bygget op omkring dem, forsøger vi altid at ændre den med udgangspunkt i
den enkelte elevs problematikker. For at skabe en så nænsom, tilpasset og forudsigelig skoledag så
muligt. Så eleverne lykkes og udviklere sig i deres eget tempo.
Hvordan samarbejder vi med forældrene?
VoLiS er et tilbud, der omfatter både en skoledel og en familiedel. Familiedelen består af
familiearbejde, som er et udvidet samarbejde med forældrene. Det udvidede forældresamarbejde,
eller familiesamtalerne, betyder, at samarbejdet mellem skolen, eleven og elevens forældre, er
udvidet til at omfatte mere end bare skolegangen.
Hovedpunkterne i forældresamarbejdet er:
• Tæt og anerkendende samarbejde
• Fælles forståelse af barnet
• Forventningsafstemning – klare forventninger
• Alle forpligter sig på en helhedsorienteret indsats
• Aktiv deltagelse i det udvidede skole-/hjemsamarbejde – herunder familiearbejde/-behandling
Der er en løbende og tæt kontakt telefonisk, på sms og på AULA med elevernes forældre efter
behov. Alle elever tildeles to kontaktperson, en lærer og en pædagog og den primære kontakt
angående skolen vil som oftest være med en af disse kontaktpersoner.