Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

DUS

PRAKTISK INFORMATION - DUS VODSKOV

ADRESSE OG TELEFONNUMMER

Begonievej 2 (indgang til DUS) og Brorsonsvej 1 (hovedindgang til skolen)

9310 Vodskov 

Telefon: 93520388 

ÅBNINGSTIDER

Dussen åbner hver morgen kl. 06.30 og børnene sendes i skole kl. 07.50 så de er klar i klasserne kl. 08.00. 

Skoledagen slutter:

 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
0. årgang13.0013.0013.4513.0013.00
1. årgang13.0013.0013.4513.0013.00
2. årgang13.0013.4513.4513.0013.00
3.  årgang13.0013.4513.4513.0013.00

Hvorefter Dussen er åben hver dag til kl. 17.00. 

DUS står for ”Det Udvidede Samarbejde" med folkeskolen. DUS-pædagogerne følger børnene i skolen fra børnehaveklassen og deltager i undervisningen. På den måde opnås der en god sammenhæng i børnenes hverdag.

Husets aktiviteter tager fortrinsvis udgangspunkt i børnenes aktuelle interesser og behov, og hverdagen er en blanding af struktur og spontanitet, dvs. at en planlagt aktivitet måske aflyses til fordel for noget andet. Ved sygdom og andet fravær blandt personalet, kan der også blive tale om at aflyse planlagte aktiviteter, da vores normering ikke altid giver mulighed for at indsætte vikarer i hverdagen. En forudsætning for at skabe et trygt og inspirerende sted for børnene er, at der lægges stor vægt på et godt og velfungerende personalesamarbejde, og et godt og tæt samarbejde med forældrene.


 

INDMELDELSE OG UDMELDELSE i DUS

Indmeldelse skal ske elektronisk. Det kan gøres fra dag til dag via Aalborg Kommunes hjemmeside:

www.pladsanvisningen-online.dk

Prisen er i 2023 1.808 kr. pr. måned i 11 måneder. Juli er betalingsfri. Der er pladsgaranti i DUS.


 

FYSISKE RAMMER 

Dussen er opdelt i to plan: nedenunder findes 0., 1. og 3. klasses garderober samt vores alrum, et spillerum, et disko/udklædningsrum, et lego/barbierum og en boldsal. På 1. sal er 2. klasses garderober samt kreaværksted og pool/bordtennis rum. Dussen er integreret i skolen, hvilket vil sige at duslokalerne ligger på samme gang som klasselokalerne, hvorfor det også er muligt at anvende disse i dustiden. I DUS tiden har vi også mulighed for, at anvende skolens to gymnastiksale samt skolens aula. Dussens personale er fordelt på de to etager. Her er det ligeledes synligt hvilken voksen der er sendevagt hver dag. Skolen/Dussen har ligeledes en stor moderniseret legeplads så der er gode muligheder for at børnene kan boltre sig ude.   

Udendørs har vi den store legeplads hvor der er borg, skaterbane, svævebane, abeskoven, fodboldbaner osv. (Hvor der altid vil være voksen opsyn).

Dussens personale er optaget af aktiviteter med børnene og har derfor ikke mulighed for længere samtaler med forældre ved aflevering og afhentning, har man brug for dette skal der aftales et separat møde.


 

AULA

De børn der er i morgendus trykker sig ind i AULA på skærmene og siger godmorgen til en voksen i Dussen når de kommer om morgenen. Når børnene går hjem fra DUS skal de selv trykke sig ud af AULA og sige farvel til en voksen. 

Det er vigtigt at legeaftaler og orientering om hvis jeres barn selv skal gå hjem, med andre hjem eller til sport/musikskole skrives i AULA.  Vigtigt også at give besked, hvis dit barn ikke må deltage i spontane ture ud af huset (eks. pga. frisørtid eller lignende)

Ferietilmeldinger/tilmelding til aktiviteter (eks. DUS fest) sker også i AULA og det er VIGTIGT at overholde deadlines for tilbagemelding, da det ellers ikke giver os et tydeligt billede af, hvor mange børn der kommer og hvor meget personale der derfor skal være på arbejde


 

SENDEVAGT

I Dussen arbejder vi med en sendevagt, og vi sender børn hjem kl. 15.00, 15.30 og 16.00. Desuden sender vi børn til fritidsaktiviteter. Vi udarbejder hver dag til middag en hjemsender-seddel til de børn der skal sendes hjem, til aktiviteter, legeaftaler osv. Aula bliver ikke tjekket efter kl. 12, så henvendelser derefter kommer ikke på hjemsender-sedlen den dag. Hjemsender har en telefon, som der kan ringes til i tilfælde af man ikke har nået/haft mulighed for at skrive på Aula.

 Telefon til sendevagten: 93520388.

Der går meget tid fra børnene/aktiviteter på en hjemsender funktion, så vi ser derfor gerne at man kommer ind og henter sit barn eller skriver på Aula (senest kl 12). Og vi vil også altid gerne hilse på jer og vise hvad vi laver i Dussen. Altså benytte telefonen mindst muligt. 


 

SKIFTETØJ

Det er vigtigt, at jeres barn har futsko, skiftesko og skiftetøj til at ligge i Dussen. I vinterhalvåret er det særligt vigtigt med ekstra varmt tøj, og futsko så vi så vidt muligt undgår våde gulve i Dussen. 

Husk tøj med efter vejret eks. regntøj, da vi næsten er ude hver dag den første halve time.

Vi har en kasse med glemte sager, som bliver tømt op til diverse ferier, så det er en god ide at tjekke denne engang imellem. 

Før ferier bedes I tømme jeres barns garderobe og medbringe det nødvendige igen efter ferien. 

Det er en god ide, at sætte navn i jeres børns tøj, sko, madkasser, drikkedunke, legetøj (i et begrænset omfang) osv., da dette medbringes på eget ansvar. 

 

MORGENMAD/EFTERMIDDAGSMAD

Om morgenen kan børnene i Dussen få havregryn/cornflakes med mælk og ellers må medbragt morgenmad spises inden kl. 07.30. Eftermiddagsmad skal medbringes (kan opbevares i kasser i køleskabet i køkkenet i Dussen) og det spises ca. kl. 14.15-14.45 hver dag, inden de forskellige aktiviteter starter.


 

OPSTART I DUS

Når børnene starter i DUS betyder det, at de samtidig starter på en periode med udvikling af større selvstændighed og en tættere kontakt til andre børn. De vil udvikle venskaber, og de vil have behov for at opleve, at de kan klare mange praktiske opgaver selv. Vi forsøger at imødekomme dette ved at tilbyde børnene mulighed for en tæt kontakt til andre børn og voksne, men også mulighed for at kunne vælge til og fra efter behov. Behøver børnene ekstra omsorg og opmærksomhed, vil vi altid være til stede for det enkelte barn, og forældrene vil altid kunne kontakte os for at få tid til en snak om barnets aktuelle situation.

Ved opstart af nye 0. klasser fra 1. august og frem til skolestart vil det også blive prioriteret, at de både interagerer med de øvrige børn som er i DUS, men også lærer både personale, fysiske rammer, de andre børn i klassen at kende. De vil således have Dussen for dem selv noget af dagen i dagene frem mod skolestart. De kommende klassepædagoger vil være til stede i opstarten fra 1/8.


 

SAMARBEJDE MED UNDERVISNINGSDELEN

I 0.- 3.klasse er der et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Der er fælles skole/hjem samtaler og der afholdes forældremøder. Dette med både lærer og pædagog som deltagere. Generelt for hele DUS gælder, at der altid er tid til en snak, hvis der er behov for det. Dog vil vi gerne opfordre Jer til at aftale en tid til samtale, hvis det I gerne vil drøfte, er af længere varighed. Det er IKKE muligt for pædagogerne at gå spontant fra i DUS-tiden til samtaler af længere varighed medmindre det er koordineret. Pædagogerne er en stor del af deres arbejdstid i skoledelen. De varetager den understøttende undervisning og RC timer (Ressource center timer). Pædagogerne er også med i skoletimer, hvor de bidrager i undervisningstiden med pædagogisk arbejde i samarbejde med klassens lærere eller børnehaveklasseledere. Pædagogerne og lærerne mødes også ugentligt til enten årgangsteammøder eller klasseteammøder.


 

TRADITIONER

Hvert år afholder vi i samarbejde med skolen et julearrangement hvor I/bedsteforældre bliver inviteret heroppe til juleklippedag. Derudover er der en halloween eftermiddag i DUS, hvor vi bl.a. laver forskellige værksteder som har forbindelse til den pågældende tradition. Fastelavn bliver mandag d. 12/2, med start i skolen hvorefter det fortsætter i DUS. I  første uge efter skoleåret slutter op til sommerferien Uge 27 (2024) har vi en fast tradition med “Skovuge” tirsdag til torsdag oppe i Hammer Bakker. Mandag i samme uge er de indmeldte 3.klasser i Fårup sommerland som afslutning på fire år i Dussen.

Derudover har 3. klasserne nogle eftermiddage/aftener hvor de laver nogle særlige ting for “de store” i Dussen.

PRINCIPPER FOR BRUG AF IT OG DIGITALE MEDIER I DUS 

Der er i samarbejde med Vodskov Skole og skolebestyrelsen lavet et princip omkring brug af mobiltelefoner i forbindelse med skoletiden. Vi har i DUS valgt, at vi er mobilfri medmindre det er en voksenstyret aktivitet (f.eks. pokemon go tur). Børnene må gerne have deres telefon med i tasken/på sig, men de må ikke benytte sig af den. Legeaftaler kan med stor fordel laves dagen før, da vi ikke kan tilbyde at hjælpe børnene med dette.

Principper for digitale devices i DUS 

Mobiltelefoner 

       Må kun benyttes med tilladelse fra personale.

       Må ikke bruges til at tage billeder eller video med mindre det er i samråd med personale samt med accept fra alle involverede på foto/video.

Mobilure 

       For mobilure gælder samme regler som for mobiltelefoner. 

IPads/tablets 

       Må kun benyttes med tilladelse fra personale. 

       Må ikke bruges til at tage billeder eller video med mindre det er i samråd med personale samt med accept fra alle involverede på foto/video.

Konsol, PC mm. i DUS 

       Må kun benyttes med tilladelse fra personale. 

       Må gerne benyttes på spilledage og/eller med accept fra personale.

 SPILLETIDER I DUS

I Dussen har børnene mulighed for at spille PlayStation – dog max 30 minutters spilletid pr. barn. Spilletiderne i Dussen er kl. 13.45-16.00 ca. Her skiftes klasserne til at dele om vores PlayStation. Vi vil gerne være medvirkende til, at styrke børnenes brug af IT hvor pædagogisk fokus vil være på flere forskellige områder som f.eks. sprog og etik. Spil er sjovt og kan styrke sammenholdet i en klasse eller gruppe. Men med spil kommer der også en stor udfordring på flere områder. Upassende sprogbrug og mindre fysisk aktivitet er emner som bliver diskuteret flittigt, når man snakker om børn og deres digitale indtog. Vi vil i DUS gerne være forebyggende på dette område, og lære børnene at navigere i det store digitale univers, og lære dem om konsekvenserne og de ting man skal være opmærksomme på. Emner som sprog, etik og moral og teamwork er nogle nøgleordene hos os. Børnene skal kunne lære at skelne acceptabel og uacceptabel adfærd i brug af digitale værktøjer og platforme.

En voksen skriver børnene på de forskellige tider og hjælper med skiftetider. 

Har I spørgsmål til ovenstående er I velkomne til at kontakte DUS-leder Thomas på tlf. 93520357 eller rette henvendelse til os i Dussen.